Dziecko w wieku 4-7 miesięcy

Dziecko w wieku od 4 do 7 miesiąca opanowało już symetrię oraz powinno czuć się stabilnie na plecach i na brzuchu. Została odkryta linia środkowa ciała. Początek 4 miesiąca stanowi przenoszenie ciężaru ciała.

Kończąc pół roku, dziecko powinno osiągnąć wysoki podpór – podpierać się aktywnie na rączkach, a tułów aktywnie unosić nad podłoże.

Po 6 miesiącu dziecko nabywa umiejętność lokomocji – najpierw są to obroty z pleców na brzuch, następnie odwrotnie, potem pełzanie, czworakowanie, stanie i samodzielny chód. Tempo w rozwoju dziecka może być inne. Warto więc znać okna rozwojowe, czyli przedział czasowy, w którym dziecko ma czas na opanowanie danej umiejętności.

W leżeniu na plecach dziecko powinno opanować:

  • leżenie symetryczne
  • swobodne wyciąganie rączek do zabawki,
  • obrót głowy w obie strony,
  • skupianie się na zabawce, swoich dłoniach, obserwowanie i dostrzeganie własnego ciała,
  • swobodne unoszenie uda pod kątem prostym oraz zgiętego w stawach kolanowych,
  • dosięganie dłońmi do kolan,
  • obracanie się na boki.

W leżeniu na brzuchu dziecko powinno opanować:

  • stabilny, coraz wyższy podpór (dziecko zaczyna prostować rączki i podpierać się na dłoniach),
  • „pływanie” – pod koniec 5 miesiąca – symetryczny podpór na wyprostowanych rączkach,
  • początek pozycji bocznej, obrót wokół jednej strony ciała, pivot,
  • pełzanie – najpierw dziecko odpycha się do tyłu, potem do przodu naprzemiennie obciążając jedną i drugą stronę ciała.

Co powinno zaniepokoić?

  • brak symetrii ciała
  • głowa zwrócona lub pochylona w jedną stronę
  • spłaszczenie głowy
  • niechęć leżenia na brzuchu, podpieranie się częściej na jednej stronie, mocne odginanie się do tyłu, unoszenie pupy do góry, brak podpierania się na przedramionach,
  • nieprzenoszenie lub nieprawidłowe przenoszenie ciężaru ciała na boki,
  • mocne zaciskanie rączek, unoszenie wysoko barków,
  • krzyżowanie nóżek w wyproście,
  • nieunoszenie ugiętych kończyn dolnych w stawach biodrowych i kolanowych (nogi leżą oparte o podłoże,
  • wyginanie się w łuk, leżenie asymetrycznie,
  • napinanie się, prężenie,
  • nieodkładalność,
  • preferowanie jednej ze stron – dziecko patrzy częściej w jedną stronę, ucho jest częściej pochylone do jednego barku, wyciąga jedną rączkę do zabawki, ma spłaszczoną głowę,
  • pełzanie jednostronnie, odpychając się od jednej strony

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Formularz kontaktowy

Konsultacje online