Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna

Ten rodzaj terapii wykorzystujemy u dzieci, u których występują zachowania wskazujące na problemy z integracją sensoryczną:

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe,
  • Ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy,
  • Ma trudności z jedzeniem,
  • Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się,
  • Nie jest samodzielne,
  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się nawet na prostej drodze,
  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. Na materacu,
  • Wpada na stojące przedmioty,
  • Ma problemy z koncentracją uwagi, często się rozprasza,
  • Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce, podpiera głowę, zjeżdża z krzesła,
  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała,
  • Nadmiernie uwielbia karuzele i huśtawki lub ich unika,

Oraz wykorzystywany jest w sytuacjach:

  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko,
  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania,
  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze lub hulajnodze,
  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody,
  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego,
  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, sprawdzone,
  • Przeszkadzają mu brudne dłonie, unika brudzących zabaw,
  • Nieadekwatnie dopasowuje siłę, jaką trzeba wykorzystać do zadania,
  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku,
  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko,
  • Ma problemy z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu, by się odnaleźć w otoczeniu,
  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboka wodę, szybką jazda na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.
  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki.

Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:

  • Nadmierny płacz,
  • Problemy ze snem - wybudza się w nocy,
  • Nie lubi być brane na ręce, przytulane,
  • Nie toleruje spacerów,
  • Nie toleruje ostrego światła,
  • Wysoka wrażliwość na dźwięki,
  • Płacz podczas kąpieli,
  • Nie lubi jeździć samochodem,
  • Trudności z jedzeniem,
  • Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy,
  • Unikanie kontaktu wzrokowego,
  • Bycie ciągłym ruchu, potykanie się o własne stopy,
  • Nadmiernie spokój,
  • Trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłużą chwilę bawić się jedną zabawką lub nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Formularz kontaktowy

;
Konsultacje online